Porady przed zakupem

“Przed zakupem”, czyli…Jak kupić Fiata Coupe i by być szczęśliwym?

To pytanie zadawał sobie każdy z nas: czy warto kupić Fiata? Czy się często psuje? Czy podołam z utrzymaniem? Wiemy doskonale, że na temat tego auta jest pełno różnych opinii, które nie zawsze odpowiadają prawdzie i dopiero po fakcie wiemy na co się rzuciliśmy.

Fiat Coupe nie psuje się częściej jak inne marki, chyba ze winny jest temu właściciel! Fiat Coupe jest bez wątpienia samochodem o naturze sportowej i jako taki wymaga więcej wkładu finansowego, serca i cierpliwości. I przede wszystkim rozsądku, a także sensownego mechanika, z którym jest ogromny problem.

Początek i koniec problemów zaczyna się przy kupnie a niekiedy przy szczęśliwej sprzedaży, gdzie to osoba, nie mająca pojęcia, właduje się na minę z opóźnionym zapłonem. W aucie sportowym każdy podzespół zużywa się szybciej, a koszty części są tym większe, im bardziej nietypowy ma się samochód. Decydując się na kupno Fiata Coupe, nie kupujcie go pod żadnym pozorem jeśli nie macie zaoszczędzonych pieniędzy, na zasadzie mam 12 tyś, to kupię FC i będzie OK…Nie. Tu trzeba inaczej. Mam 12 tyś, to kupię FC za 9 tyś. bo na 100% po zakupie trzeba zmienić rozrząd, płyny, czasem hamulce, zawieszenie.

Oryginalne części w ASO są stosunkowo drogie. Wyjściem z tego są zamienniki, lecz nie zawsze wytrzymują one tyle co oryginał, a to dla tego  nie zawsze pasują do auta i dość często materiały są gorszej jakości. Nie chce nikogo zniechęcić do kupna Fiata Coupe, ale zanim to zrobicie zastanówcie się dobrze, jaki model oraz jaki rocznik kupujecie. Moim zdaniem Fiat Coupe nadaje się do codziennego poruszania, a każda wersja silnikowa ma swoje wady i zalety. To subiektywne stwierdzenie, ale żeby je zweryfikować trzeba samemu spróbować.

Jaki rocznik wybrać?

Coupe wyszło na rynek w 1994 roku. Pierwsze problemy wieku dziecięcego  pojawiły się na samym początku, a dotyczyły one przednich zacisków hamulcowych. Wybijało w nich prowadnice. Ten problem został zażegnany przez wymianę. Do końca 1996 nic spektakularnego w tym aucie nie wykonano ani też nie zmieniono. W listopadzie 1996 zakończyła się kariera dwulitrowego silnika 4 cylindrowego. Nastała era 1.8 16V, 2.0 20V i 2.0 20V Turbo. Na początku 1997 przeprowadzono face-lifting wnętrza. Dotyczył on głównie konsoli środkowej i kształtu tapicerki drzwi. W roku 1999 wypuszczono na rynek wersję specjalne Limited Edition i PLUS, a pod koniec MY99.

Jaki silnik wybrać?

Fiat Coupe 2.0 16V oraz 2.0 16V Turbo

Od roku 1994 do 1996 były produkowane 2 wersje silnikowe Fiata Coupe. Obydwie posiadały 2 litrowe 4 cylindrowe jednostki mocy o 139 i 190 KM. Występowały one w Fiacie Tipo jak i w Lancii Delcie HF Integrale.

Model 2.0 16V ma 139 KM i 180 Nm, osiąga 100 km/h w 9,2 s. a max. prędkość podana przez producenta wynosi 205 km/h. Wersja 2.0 16V Turbo, czyli kultowa jednostka, to 190 KM i 290 Nm, setkę osiąga w 7,5 s. Według producenta prędkość maksymalna to 225 km/h,a w rzeczywistości można wyciągnąć 250km/h.

Fiat Coupe 2.0 16V Turbo to auto wymagające. Zachowuje się jak kapryśna szesnastolatka. Trzeba poświęcić mu całą uwagę, pilnować temp. i ciśnienia oleju i bardzo uważnie obserwować prędkościomierz bo można się łatwo zapomnieć. Auto jest brutalne. Turbina atakuje gwałtownie, wyrywając kierownicę z rąk i wciskając w fotel jak dzika bestia. Gdy obroty przekroczą liczbę 3000, zaczyna się magia. Spalanie kształtuje się w granicach 10 do 20 litrów, w zależności od stylu jazdy. Teoretycznie można kupić 16VT już za 10 tyś. Sugeruję bardzo rozważne kupowanie tego modelu. Powszechnie wiadomo, że problemem w nim są panewki, które dość często odmawiają posłuszeństwa. Szczególnie przy przebiegu powyżej 150 tyś. km. Można tego uniknąć częstymi zmianami oleju i pilnowaniem jego stanu.

Zarówno Fiaty Coupe 2.0 16V, jak i 2.0 16VT są dość tanie w użytkowaniu i konserwacji. Wszystkie, albo większość problemów z tymi autam, jest spowodowane przede wszystkim oszczędzaniem na częściach, oleju oraz ignorancji i nieumiejętnym eksploatowaniu auta. W rożnych klubach Fiata Coupe istnieją auta, które jeżdżą na co dzień i maja więcej jak 200 000 km przebiegu. Wystarczy w odpowiednim czasie wymienić rozrząd wraz z napinaczami, rolkami pompą wody i oleju , skontrolować poziom oleju i co najważniejsze, zalać czymś na czym można jeździć a nie oleje marki OBI czy Real. Polecamy Valvoline 10W60 lub Castro EDGE 10W60. Wymiana pasków w Fiacie powinna dokonywać się najpóźniej przy 75000 km albo co 5 lat. Tak zaleca producent. My praktykujemy wymianę co 40 000 km.

Fiat Coupe 2.0 20V Turbo

Dla tych, co chcą mieć auto z czysto sportowym charakterem, nie ma wyjścia. Nic innego jak 20VT nie wchodzi w rachubę. 5 cylindrów napędzane turbiną z 1,05 bara ciśnieniem doładowania, 220 koni mechanicznych, 310 Nm, 6,5 sekund do 100 km/h oraz 250 km/h na budziku powodują nieustającą radość.

Wbrew pozorom, ta wersja potrafi podczas normalnej jazdy zejść ze spalaniem do 8 litrów na 100 km. Jednak nikt tak nie jeździ, więc w trasie potrafi spalić nawet 15 litrów. Trochę negatywnym zjawiskiem przy tym modelu silnika są problemy z turbiną i kolektorem wydechowym. Wcześniejsze modele Fiata Coupe 2.0 20V Turbo miały bardzo częste problemy z kolektorem wydechowym, który to z powodu naprężeń lubił pękać. Ta wada jednak została usunięta z chwila wprowadzenia nowej wersji kolektora (przecięty miedzy 1 a 2 cylindrem). Przy kupnie ważne jest to żeby sprawdzić stan kolektora. Jak to robimy? Przy zimnym silniku czuć swąd spalenizny, silnik chodzi bardzo głośno (terkocze), a na osłonie kolektora mogą się pojawić czarne zabarwienia.

Co do turbiny.. Z racji tego, że jest ona stosunkowo mała i dość mocno obciążona doładowaniem, często odmawia posłuszeństwa. Z reguły po ok. 100-150 tyś km. Duży wpływ ma na to także eksploatacja samochodu i odpowiednie dbanie o turbo – chłodzenie po ostrej jeździe, rozgrzanie przed wciśnięciem pedału gazu w podłogę.

Wersja 2.0 20V Turbo posiada 2 wersje skrzyni biegów, 5 i 6 biegową. Wersja  6 biegowa dostępna była od 1999 r. ale seryjnie montowana była tylko w wersji “Limited Edition” i “PLUS”. Pod koniec produkcji w  wersji “MY 99″. Dzięki 6 biegowej skrzyni biegów możemy trochę zaoszczędzić na paliwie, jednak osiągi i  wrażenia z jazdy nie pozwalają na takie ceregiele. W odróżnieniu od 16V Turbo, 20V Turbo jest dużo łagodniejsze. Przyspieszenie jest bardziej liniowe, efekt turbo dużo mniej odczuwalny. Ciśnie oleju mniej chimeryczne, więcej wybacza. Mocniejsze hamulce, dają większe poczucie bezpieczeństwa.

Dla oszczędnych - Fiat Coupe 2.0 20V

Wersja 2.0 20V chociaż nie ma turbodoładowania, też potrafi dać sporo frajdy z jazdy. 20V produkowano w wersjach 147 i 154 KM. Ta druga moc osiągana jest z silników w wersji VIS (zmienne fazy rozrządu). Krótkie dane na temat osiągów: 186 Nm, 8,4 sek. do 100km/h i prędkość maksymalna 215 km/h. Nie oznacza to, że wskazówka się na tym zatrzyma. Jest to chyba najmniej wymagająca i awaryjna jednostka w FC. Piękne brzmienie i idealny kompromis pomiędzy mocą, a eksploatacją.

Dla oszczędnych - Fiat Coupe 1.8 16V

Jako wstęp do choroby mamy kolejna wersje tego auta, ale z silnikiem 1.8 16V. Ten silnik posiada 131 KM, 164 Nm, co pozwala mu w ciągu 9,2 sekundy osiągnąć 100 km/h. Według Fiata prędkość max wynosi 215 km/h ale z doświadczenia innych osób wiemy, że można ja zaokrąglić do 225 km/h. Podobnie jak w 2.0 20V, obroty silnika dochodzą do 7000 i sprawiają naprawdę czysta przyjemność jazdy na trasie. Naprawy tego silnika nie są tak kosztowe, jak wersji 5 cylindrowej. To najoszczędniejsza jednostka montowana w Fiacie Coupe – spalanie 6-13 l.

Wadą tej jednostki jest wariator, który powoduje przestawienie fazy rozrządu wałka dolotowego odpowiedzialnego za 80 % pełnego momentu obrotowego przy 2000 obr/min. W wariatorze blokuje się sprężyna powrotna, efektem jest odgłos pracy silnika jak w dieslu. Według Fiata można dalej z tym jeździć, ale my nie polecamy. Bo jak się psuje jedno, to zaraz popsuje się coś więcej. Podczas kupna należy na luźnych obrotach zwrócić uwagę na odgłos pracy silnika. Nowej generacji wariatory osiągają przebiegi 400 000 km bezproblemowo.

Jakie wyposażenie?

Standardowo jest to dość dobrze wyposażone auto (klimatyzacja, wspomaganie, ABS, poduszka powietrzna), trochę lepsze są natomiast wydania specjalne tego samochodu. 2.0 16V Plus i 2.0 16V Turbo Plus otrzymały dodatkowo jako bonus skórzane fotele.

Jeszcze ciekawsza jest wersja 20V Turbo Plus – użytkownik otrzymuje fotele kubełkowe RECARO obszyte czerwoną nicią, tak samo jak kierownica, gałka drążka zmiany biegów i ręczny, do tego rozpórka, czerwona pokrywa zaworów, rozruch przyciskiem. Również pakiet  ospojlerowania – dokładki przedniego zderzaka i progi boczne, które dopełniają i podkreślają sylwetkę FC.

Dostępna jest jeszcze wersja 20V Turbo Limited Edition. Te same fotele co w wersji PLUS, środkowa  część fotela to czerwona skóra. Do tego przednie lampy, tylne kielichy, lusterka i listwa deski rozdzielczej, a także korek wlewu paliwa kolorze tytanu.

Pod sam koniec produkcji zostały wypuszczone jeszcze wersje SE (Special Edition), czyli charakterystyczne, pikowane w romby fotele, konsola pod kolor nadwozia, felgi BBS 16.